HTML

Folyóméter - folyóiratfigyelgető

Mit írnak az irodalmi és kulturális folyóiratok

Friss topikok

  • exterminador: Thomas Mann-nal kapcsolatban ne lehetne nívósan fanyalogni? Nana. (2021.11.09. 21:45) Sajtó, hibák, Weöres, madzag
  • bárki314: Kedves Seemann! Hozzáférhető még ez az elemzés valahol? (2019.03.16. 09:25) Ki a tettes?
  • vargarockzsolt: Ezt is meg kéne őrizni. (2015.03.12. 22:22) Kert, kimarkol, zenedoboz, ponty
  • vargarockzsolt: Szántó Dominika és a pénzügyi irodalom Paolo Coelhója. A Rakovszky vers most itt: www.pim.hu/objec... (2015.03.12. 22:11) Interjúk
  • vargarockzsolt: "Nemes Z. Márió szerintem kritikusnak, értekezőnek sokkal jobb, mint költőnek." Akkor most innentő... (2015.03.12. 21:53) Szép és kevésbé szép írások

Linkblog

Négyzet a köbön

2011.09.10. 00:45 Szántó Domingo

Én tényleg nem akartam, Tisztelt Bíróság!

Őszinte voltam, amikor azt mondtam, hogy egy ideig nem akarok a Műútról írni, mert érzem, hogy túlzásba vittem. Igazat mondtam, kérem, higgyék el, nem az én hibám, hogy most - részben, de csak részben! - mégis erre vetemedtem. Nem volt szándékos. Mindenről az a fiatalember tehet, a Lengyel Imre Zsolt.

A 27-es számban van egy bírálata Tóth Krisztina új könyvéről. Olyan jó írás, úgy süt belőle a tehetség, az intelli- és elegancia, hogy rögtön elolvastam a szerző összes többi kritikáját. A verdikt: olyan - mondjuk 1956 után született - kritikust, aki ilyen okos, ilyen felkészült, és ilyen élvezetesen (ne féljünk ettől: szellemesen) ír, én hatot tudok megnevezni, és ebben már Kappanyos András is benne van, aki nem is kritikus. Jó, beleveszem Krupp Józsefet is, aki majdnem mindig kiváló, de nem ad annyit a csillogásra. Akkor az hét. Sánthát - fájdalommal - kihagyom, mert sokszor nehézkes. Bedecset szeretem, de a stílusa majdnem szürke. Szegő jó, de le kéne dobnia pár kilót. Gács Anna eltűnt. (Kritikát is író költők nem érnek.) Szóval hét, de én se ismerhetek mindenkit: legyen kétszer ennyi. Ez a huszonöt éves fiú akkor is jó eséllyel benne van a kezdő tizenegyben. Uff, én szóltam.

A fiatal Osvátról szóló Kosztolánczy-kötetről írt kritikáját (Kalligram 2010, szeptember) így kezdi: "Létezik a kritikaírásnak egy igencsak bizarr alfaja, amikor kritikusok más kritikusok kritikáit összegyűjtő kritikákról írnak. [egy példa: Krupp nagyon rokonszenvesen bizarrkodik itt Keresztesi József kritikakötetéről írva - SZ.D.] De ami ennél is bizarrabb talán: egy kritikusi életpályát elemző kötetről írni. Mert már az előbbi esetében is a sajátunkkal megegyező státusú szövegnek kell metanyelvként fölébe kerekednünk, mintegy az ő műszerkészletüket a mi (nem nagyon másmilyen) műszereinkkel feltárni, az utóbbi viszont még ennél is nyaktörőbb elméleti bonyodalmakhoz vezet, egy metadiskurzust önnön tárgyának pozíciójából kell ugyanis tematizálnunk. Az eredmény: egy metadiskurzus, amely meta-meta-metadiskurzus is egyúttal." Ráadásul a következő mondatból megtudjuk, hogy "mindez nem is a strukturális akrobatika miatt szépsége miatt érdekes, hanem"...

Nagyon meggyőzően szedi ízekre Kiss Noémi "Rongyos ékszerdoboz" című könyvét (Kalligram, 2010. jan.), igen eredeti meglátásai vannak Szilasi László regényével kapcsolatban (Kalligram, 2010. október), a Spiró "Tavaszi tárlat"-áról írt kritikája pedig (na, ez végre nem Kalligram: Alföld, 2011. október) gyökeresen megváltoztatta a könyvről alkotott véleményemet. "Az utolsó farkas" című Krasznahorkai-könyvről szóló bírálata már módszertanilag is érdekes, például spanyol szájtokon szörfölt hozzá, spanyolul alighanem csak annyira tudva, amennyire bárki tud, aki tud latinul és franciául. Most látom, hogy a nyáron tulajdonképpen olvastam a Kalligramban - július-augusztus - a Grecsó-könyvről szóló írását is, de az nem tett rám mély benyomást, talán amiatt a "tanácstalanság" miatt, amit Lengyel maga is említ. Úgy tűnik, nem tetszett neki igazán a könyv, de nem is irritálta. Ez a helyzet pedig nem tett jót a kritikának.

A Kukorelly-bírálatot (Holmi, 2010. február, végre linkelhetek: a 103. oldaltól) a megjelenése idején átugrottam, mert láttam a szöveg végén, hogy dicsérő, márpedig én a TündérVölgyet dühöngve olvastam végig, úgyhogy nem adtam esélyt az író új regényének, se a róla szóló pozitív kritikáknak. Lengyel írása se győzött meg - úgy látszik, én süket vagyok Kukorellyre -, bár sok ponton ez írás is olyan szellemes, hogy érdemes elolvasni.

A Kemény-regényről szólót (Holmi, 2010. április, a 118. oldaltól), már emlékszem, direkt nem olvastam (bár minden tervem így sikerülne!), mert épp benne voltam "A kedves ismeretlen"-ben, és nem akartam, hogy becses olvasatomat megfertezze holmi kritika. A könyvet aztán félbehagytam, a kritikát meg el se kezdtem - betehetnének az Ablak-Zsiráfba illusztrációnak a "két szék közt a pad alatt" szócikkhez. Most viszont a bírálat kimondottan felkeltette az érdeklődésemet a könyv iránt, messze túl azon a banalitáson, hogy vajon tényleg olyan unalmas-e, mint amilyennek egyes részeit Lengyel bemutatja. (Az írás különben egy-két ponton - de egyen biztos - a blődliig vicces: el tudom képzelni, hogy a tábortüzes-szellemes rész olvastán a Holmi egyik-másik szerkesztőjének megremegett a kezében a Rotring.)

De hazudtam, Tisztelt Bíróság, nem igaz, hogy minden irodalomkritikát olvastam, mert a Rubin Szilárd-írásba (a 37. pdf-oldaltól) kicsit belefáradtam (igaz, a Kosztolánczy-kötet irodalomtörténet, úgyhogy mennyiségre jó vagyok). A Szvoren Edináról szóló megint jó (de a szerző önéletrajzának állításával ellentétben nem a 20-as, hanem, ejnye, a 21-es Műútban van), jó, ahogy elbabrál a gendertéma körül, meg ahogy a kötetet mint kötetet veszi szemügyre, és érdekes, amit a regény kontra novella témában, illetve metatémában mond. Mellesleg - ezt el is felejtettem mondani - kiderül belőle, hogy Lengyel birtokolja a láttató tömörség ritka kritikusi erényét, ezt az írását például azzal a gondolattal fejezi be, hogy a "Pertu" egyszerre profi, szeretetreméltó és kíméletlen könyv. (Csak az enyémnél szebb mondatban mondja.)

A Bodor Ádámról szóló kritikát (ez meg a 23-as számban van, és nem a 22-esben, tessék már odafigyelni, annyit kopogok itt hiába a nehéz Műutakkal, hogy a végén felébrednek a másik szobában! - [Azóta javítva mindkét helyen {későbbi megjegyzés.}]). csak most, írás közben olvastam, és már nem igazán világos, hogy ki kivel van, de a filológiai aprómunkát hajnali háromkor is értékelem. 

Na, pont a Tóth Krisztina-kritikára nem jutott itt idő, majd talán külön.

Summa summárum: ha jól számolom, Lengyel Imre Zsolt kb. egy tucat kritikát írt: az már majdnem egy kötet fele. Ha ilyen tempóban folytatja (tavaly kezdte), hamar meglesz a másik fele is. Kíváncsi leszek a róla szóló kritikákra, az Osvát-monográfiáról szóló meta-meta-meta-metaszövegekre pedig külön Derrida-olvasásokkal készülök.

8 komment

Címkék: alföld holmi kalligram műút lengyel imre zsolt

A bejegyzés trackback címe:

https://folyometer.blog.hu/api/trackback/id/tr633214946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

WUTM 2011.09.13. 14:43:36

Nekem lenne egy kritikai észrevételem azért, a Szvoren-írással kapcsolatban, amit különben nemcsak nála, hanem több helyen is olvastam: miért kell elmondani például a Szállásadónô rövid éjszakáinak a poénját? Sajnos hamarabb olvastam a kritikákat, mint magát a novellát, ezért nekem már nem lehetett meg az a rádöbbenô-rácsodálkozó élményem, mint mondjuk pont a kritikusnak -- ha ezt egy fórumban tették volna meg, spoilerezés miatt tuti azonnal kitiltották volna ôket! Nem értem, miért nem lehet virágnyelven körbeírni, hogy a gyanútlan olvasó mondjuk kedvet kapjon a mûhöz, de ne tudjon meg mindent, pont a kritikustól...

Különben pedig nagyon megkedveltem az oldalt, nemrég találtam rá -- pont a Szvoren-bejegyzés kapcsán -- köszi, hogy helyettem is olvassátok az irodalmi lapokat! :)

Szántó Domingo 2011.09.14. 11:08:17

@WUTM: Kösz. Érdekes kérdés, majd felmegyek posztba, most mennem kell.

pillangóutca 2011.10.15. 20:59:41

Bocs, nem te vagy a Lengyel Imre Zsolt?

pillangóutca 2011.10.15. 21:00:39

A Rotring az szellemességnek számít?

pillangóutca 2011.10.16. 09:15:29

Ja, én nem rád gondoltam, hanem aki írta a cikket, de lehet, te is LIZS vagy. Elég öndicsérőnek tűnik ez a blogbejegyzés, és túlságosan jól informáltnak, mindent követ és kiválóan ismeri az olvasmányokat, a kritikus kulisszáit, egyenesen publik listájába szerelmes.
Azért is ragadtam billentyűt, mert sajna rohadtul nem értek egyet a kritikákkal. Kemény után nyomoztam, így értem el ide. Néhol meg csak egyszerűen merő nagyképűségnek érzem a csűrt-csavart mondatokat, amik lehet, jól hangoznak de Osváttal szólva, esztétikai minőségük dilettáns.
Hogy lehet Keményt eltemetni az unalom címén mondjuk Krasznahorkaival szemben? Hogy lehet Tóth Krisztát leírni Szvoren Edinával szemben? Kiss Noémi miért rasszista utazó? A Spíró kritika irritált a legjobban. Sztem Lengyel nem profi, néhol meg unalmas mint egy nyolcvanas évekből ideerőltetett Rotring. A Kemény kritikát egyszerűen el sem bírtam olvasni, pedig háromszor nekifutottunk az egyetemen, és kérték, kötelező anyag az ELTÉn. De senki sem vette komolyan. A Holmi volna a mérce?
Pedig nem vagyok semmi jónak az elrontója, nagyon szeretem Szegő Jani, Nagy Detti, Deres Kornélia írásait. És persze Kemény Lili verseit.
Csá, ennyi voltam, többet nem lábatlankodom itt.

Szántó Domingo 2011.10.16. 12:16:44

@pillangóutca: Melyik cikket? Ezt a bejegyzést (inkluzíve Rotring) én írtam. És nem, nem én vagyok LIZS (sem). Ennyiben tehát nem ön-, csak szimplán dicsérő a bejegyzés. Azt kösz, hogy jól informáltnak tartod, de tényleg csak annyi, hogy megtaláltam a kritikus publikációs listáját - onnan már viszonylag egyszerű a dolog.

A Kemény-kritika szerintem vicces, és felkeltette az érdeklődésemet a könyv iránt(engem az első negyedéig - ameddig olvastam - nem csapott meg az unalom), ami azért minden, csak nem túlértékelés.

A "Pixel"-ről szóló kritika szerintem jó írás (nem a Holmi a mérce, még csak nem is a Műút, ilyen értelemben nincs mérce), már ahogy kezdődik: ahogy egyetlen szemléletes mondatban összefoglalja a véleményét a "Hazaviszlek, jó?"-ról.

Szvoren Edináról nekem kicsit más a véleményem, mint azoknak a kritikáknak, amiket eddig olvastam (van a pozitív mellett, azzal összefüggésben valami - esztétikailag nem hasznosuló - kellemetlen érzésem), de attól még ezek lehetnek jók, Lengyelé is az.

A Kiss Noémi-könyvről írtakkal érzésem szerint nehéz lenne vitatkozni (érdeklődéssel olvasnék egy ilyen írást).

Lengyel mintha tényleg kicsit nagyképű lenne, de hát eleve micsoda nagyképűség kritikát írni, nem? Ehhez a gesztushoz képest elhanyagolható, hogy a szöveg is nagyképű itt-ott.

A végén a listát nem értem, hogy jön ide Kemény Lili? Én is kedvelem a verseit (keress rá a nevére), ahogy pl. Szegő írásait is, bár ez utóbbiéit ezután alighanem nélkülöznünk kell, mert a Magvető újdonsült szerkesztőjeként aligha publikálhat kritikát is.

És miért mondod, hogy nem lábatlankodsz itt többet? Csak gyere!

Bronkszx 2012.01.22. 19:19:14

@Szántó Domingo: hát ez érdekes, most, hogy utóbogarászom a blogot, látom, számtalan helyen egyetértek Domingóval. Például Szvoren esetében, evvel a tapintatos megjegyzéssel, "kellemetlen érzésem". Nem tudnék "rosszat" mondani az írásairól, még csak nem is akarnék, de valami zavar. Például felfigyeltem egy Petris vonalra nála. Aki sokat olvas, sokmindent felszív, újrahasznosít, mégis Szvoren esetében nekem többször előjön egy olyan mellékíz, amit dierektbe, túl tudatosan odatettnek érzek. Persze én egy kívülálló vagyok, outsider, lehet, hogy nincs igazam. Szerencsére megengedhetem magamnak, hogy ne legyen igazam. Kicsit vicces pillangóutca túlspilázott búcsúzása, de hát az irodalmi diskurzusok, túl vannak spilázva. Teccik Domingó udvarias marasztalása. Én is inkább közelebb húzom a széket, valszeg fenntartok magamnak itt egy törzshelyet.
süti beállítások módosítása