HTML

Folyóméter - folyóiratfigyelgető

Mit írnak az irodalmi és kulturális folyóiratok

Friss topikok

  • exterminador: Thomas Mann-nal kapcsolatban ne lehetne nívósan fanyalogni? Nana. (2021.11.09. 21:45) Sajtó, hibák, Weöres, madzag
  • bárki314: Kedves Seemann! Hozzáférhető még ez az elemzés valahol? (2019.03.16. 09:25) Ki a tettes?
  • vargarockzsolt: Ezt is meg kéne őrizni. (2015.03.12. 22:22) Kert, kimarkol, zenedoboz, ponty
  • vargarockzsolt: Szántó Dominika és a pénzügyi irodalom Paolo Coelhója. A Rakovszky vers most itt: www.pim.hu/objec... (2015.03.12. 22:11) Interjúk
  • vargarockzsolt: "Nemes Z. Márió szerintem kritikusnak, értekezőnek sokkal jobb, mint költőnek." Akkor most innentő... (2015.03.12. 21:53) Szép és kevésbé szép írások

Linkblog

Bizottság, Műút, ÉS

2011.12.04. 16:43 Noshát Ernő

Azt ígértem kb. három héttel ezelőtt, hogy a novemberi Műút kapcsán visszatérek a Bizottság-kiállítás témájára. A lapszámot az együttes fotóarchívumából származó anyag illusztrálja, és Gulyás Gábor – a Műcsarnok igazgatója, a kiállítás kurátora – egy esszében igyekszik körüljárni, hogy miért esett a választása a nyolcvanas évek dadaista csodacsapatára. „A kiállítás alapgondolata – írja – az emlékezés és az emlékezet differenciálódása a kulturális identitásunk szempontjából kiemelkedően fontos nyolcvanas évek megidézésében, újragondolásában.” A kérdés tehát a speciális társadalmi körülmények között létrejövő avantgardista nonkonformizmusra irányul: „Mi az, ami megőrződött mindebből, mi az, ami nyilvánvalóan elveszett?”  

Jogos kérdések – hogy maga a kiállítás mennyire volt képes választ adni rájuk, arról azért megoszlanak a vélemények (klikk ide, és a cikk alján linkek további bírálatokhoz). Mégis azt hiszem, a fő kérdés nem az, hogy mi veszett el a nyolcvanas évek undergroundjából, hanem az, hogy hogyan: törvényszerű volt-e, hogy az egész történetet a rendszerváltás után cakompakk elvitte a cica, vagy (mostanában hajlok rá, hogy így gondoljam) a kilencvenes évek kulturális klímaváltozása valamiképp mégis összefüggésben áll a harmadik köztársaság hanyatlástörténetével?

A kiállításról egyébként György Péter közölt nemrég egy csípős hangú írást az ÉS-ben, amelynek egy igen fontos, ámde téves állítását, miszerint a vörös csillagot a Műcsarnok kurátorai applikálták volna utólag a Bizottság-plakátra, később korrigálnia kellett (Gulyás Gábor válasza itt olvasható). Így persze a fő kérdése – „miért is volt szüksége Gulyásnak arra, hogy a fenti célok elérésére teljesen alkalmatlan Bizottság zenekarból próbálja megformálni a magyar baloldali avantgarde genealógiáját” – ugyancsak élét veszti. (Arról őszintén szólva fogalmam sincs, hogy ha így is lett volna, vajon miért lehetett volna Gulyásnak szüksége erre – a gondolatmenet az emlékezetpolitika dzsungelébe vezet, ahol a fák lombja közt apró, torzonborz machiavellik ugrálnak és rikoltoznak.) Ám ettől a tévedéstől eltekintve is különös, ahogy György Péter a zenekar működését igyekszik apolitikus színben feltüntetni. Ez egész egyszerűen nem áll: a Bizottság messze nem afféle ártalmatlan bohóckodás volt.

 

Szólj hozzá!

Címkék: györgy péter élet és irodalom műút gulyás gábor a. e. bizottság

A bejegyzés trackback címe:

https://folyometer.blog.hu/api/trackback/id/tr683436718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása