HTML

Folyóméter - folyóiratfigyelgető

Mit írnak az irodalmi és kulturális folyóiratok

Friss topikok

  • exterminador: Thomas Mann-nal kapcsolatban ne lehetne nívósan fanyalogni? Nana. (2021.11.09. 21:45) Sajtó, hibák, Weöres, madzag
  • bárki314: Kedves Seemann! Hozzáférhető még ez az elemzés valahol? (2019.03.16. 09:25) Ki a tettes?
  • vargarockzsolt: Ezt is meg kéne őrizni. (2015.03.12. 22:22) Kert, kimarkol, zenedoboz, ponty
  • vargarockzsolt: Szántó Dominika és a pénzügyi irodalom Paolo Coelhója. A Rakovszky vers most itt: www.pim.hu/objec... (2015.03.12. 22:11) Interjúk
  • vargarockzsolt: "Nemes Z. Márió szerintem kritikusnak, értekezőnek sokkal jobb, mint költőnek." Akkor most innentő... (2015.03.12. 21:53) Szép és kevésbé szép írások

Linkblog

Gudrun

2012.02.28. 12:48 Szántó Domingo

Kemenes Géfin Lászlót én nem ismerem, de hát Ferdinandy Györgyöt is csak tavaly kedveltem meg, szóval azt hiszem, sose késő. De Kemenes Géfint majdnem most sem kedveltem meg, mert a - februári Kalligramban közölt - "Fehérlófia 7: Kalandozások könyve, LXXX" című regényrészletét a felénél majdnem letettem. A főszereplő férfi egy Gudrun nevű nővel nyüglődik, a nő fesztelenül vetkőzik, de van benne valami hideg kiábrándultság vagy mi, amit az is mutat, hogy mindig "ajkat biggyeszt". Később értesültem a haja színéről, a magasságáról, az intelligenciaszintjéről, de marhára untam az egészet. Aztán kiderült, hogy férje van. Gyerekei. Hogy a férfi is házas. Aztán bejött a képbe Gudrun anyja és a húga is, de az igazán érdekes akkor lett, amikor a férfi otthon - ötletszerűen, minden külső impulzus nélkül - egyszer csak megmondta a feleségének, hogy szeretője van, sőt, hogy szerelmes valakibe. Innen már nagyon jó. Arthur körülírja, hogy kiről van szó, amire a felesége így reagál:

   - Csak nem? Igazán a Gudrun? [Milyen jó itt a névelő!] - remegő kézzel cigarettát vett elő, rágyújtott, és most nem nézett rám. - Mert ha ő az, akkor vége az életemnek.
   Ó
[Ó!], ez a mondat, mint egy kés vágódott belém. Lecsúsztam elébe a kanapéról, meg akartam fogni a kezét, de ő elrántotta magát. Sápadt arca vérpiros lett.
   - Na nem! Ezt nem! - A kisasztalon lévő hamutartóban elnyomta a cigarettáját.
   Felállt. Korábbi gyengesége mintha egy csapásra elmúlt volna.
   - Tudod mit? Borulj térdre az előtt, akibe szerelmes vagy!
   Sarkon fordult, bement a hálószobába. Kulcsra zárta az ajtót.

Kimondottan érdekes a leíró mondatok paradigmatikus közhelyessége, illetve Ilona (a feleség) szavainak a természetessége közti feszültség. Aztán innen már jó az egész. Kíváncsi leszek a könyvre.

De azért van egy mondat, amin szerintem még dolgozni kéne: "mindkét ajkamat, egész számat a fogai közé kapta, majd egy rést engedett rajta, és úgy dugta be hosszú, hegyes nyelvét" - szerintem ilyen nincs. Többször is próbáltuk, nincs.

2 komment

Címkék: kalligram kemenes géfin lászló

A bejegyzés trackback címe:

https://folyometer.blog.hu/api/trackback/id/tr54219879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stupidlovesong 2012.03.02. 19:27:00

a Dreff-féle izéről nem lesz már szó ebből a számból? pedig úgy érdekelne, más mit érzett annak olvastán.

Szántó Domingo 2012.03.02. 22:19:14

Ott hangosan nevettem, hogy "tröttörő... tröttörő". Szerintem a maga túlírtságában is szórakoztató, komisz kis valami.
süti beállítások módosítása