HTML

Folyóméter - folyóiratfigyelgető

Mit írnak az irodalmi és kulturális folyóiratok

Friss topikok

  • exterminador: Thomas Mann-nal kapcsolatban ne lehetne nívósan fanyalogni? Nana. (2021.11.09. 21:45) Sajtó, hibák, Weöres, madzag
  • bárki314: Kedves Seemann! Hozzáférhető még ez az elemzés valahol? (2019.03.16. 09:25) Ki a tettes?
  • vargarockzsolt: Ezt is meg kéne őrizni. (2015.03.12. 22:22) Kert, kimarkol, zenedoboz, ponty
  • vargarockzsolt: Szántó Dominika és a pénzügyi irodalom Paolo Coelhója. A Rakovszky vers most itt: www.pim.hu/objec... (2015.03.12. 22:11) Interjúk
  • vargarockzsolt: "Nemes Z. Márió szerintem kritikusnak, értekezőnek sokkal jobb, mint költőnek." Akkor most innentő... (2015.03.12. 21:53) Szép és kevésbé szép írások

Linkblog

Nyomozati jelentés

2012.04.26. 16:20 Noshát Ernő

 

VIGYÁZAT, AZ ALÁBBI POSZT, AMELY SZILASI LÁSZLÓ SZENTEK HÁRFÁJA CÍMŰ REGÉNYÉVEL FOGLALKOZIK, ERŐSEN SPOILERES!

(IDŐSEBB OLVASÓINK KEDVÉÉRT: LELÖVI A KÖNYV POÉNJÁT.)

 

 

Szigeti Csaba az Életünk 2012/2-3. számában éles elméjű esszét közöl Szilasi regényéről. Krimiként veszi szemügyre a könyvet, noha már a legelején hangsúlyozza, hogy „ha ez egy krimi, akkor a bűnügyi regény fogalmát vagy képzetét igen erősen ki kell tágítanunk”. És kérdés az is, persze, hogy miként viszonyul mindez a történelmi regényhez.

Hiszen, mondja Szigeti – és itt alaposan zanzásítom a gondolatmenetét – minden bűnügyi regény egyik alapkérdése, az indíték, a „Miért?” kérdése a történelem vonatkozásában akkor merül föl, ha  ésszerűséget tételezünk a dolgok menetében. Amennyiben pedig ezt elvetjük, fölértékelődik az André Gide-féle action gratuite, az ok nélküli cselekvés.

Miért ölte meg az ágrólszakadt diák, Grynaeus Tamás az árpádharagosi nagytemplomban az éjféli misén mindenki szeme láttára Omaszta Mátyás nagygazdát? A regényben különböző figurák különböző történeti időszakokban megpróbálnak magyarázatot találni erre a „Miért?”-re, és ezzel kapcsolatban persze arra is, hogy miképpen kelhetett lába a holttestnek.

Szigeti Csaba nagyon világosan és igen precízen összefoglalja a különböző fejezetek nyomozati eredményeit, és meggyőző megoldást kínál mindenre, miközben magát a könyvet sikerületlennek nyilvánítja: „a Szentek hárfája nem történelmi regény. Talán még csak regény sem, hanem legalább három regény nyersanyaga, alig megformált nyersanyag. Nincs társadalomtörténeti kiterjedése...”

Ugyanakkor Szilasi filológia utalásaiból megnyerő eleganciával bontja ki rejtély megoldását: Grynaeus Tamás egy baráti társaság tagja, amelyet hat benandante, „jóban járó” alkot, akik harcra esküdtek a Gonosz különféle megtestesülései ellen. Hogy miként jut erre a következtetésre, azt nem másolom ide, tessék elolvasni. Ezt a rejtett megfejtést viszont ismét csak kritikai elutasításba fordítja: „a szerző mágikus-folklorisztikus szintre viszi át az 1924-es sztorit – elemeli saját közegétől, transzcendálja. Ez alapozza meg a könyv minden más és apró szétesését.” Úgy találja, hogy „Szilasi könyörtelenül olvasóellenes”, amikor olyan kultúrtörténeti, folklorisztikai stb. jártasságokhoz köti a regényben elrejtett rejtvényt, amelyekkel a köznapi olvasó aligha rendelkezhet.

Jómagam kevésbé szigorúan ítélném meg a Szentek hárfáját, de ez most tulajdonképpen mindegy. Szigeti írása ennek a könyvnek az általam ismert legizgalmasabb, leginspirálóbb olvasata. Amikor pedig a munkája zárásaképp átírja a mű címét A haragosi Nagytemplommá (à la A párizsi Notre-Dame), akkor ezzel az új kontextussal mintegy kísérletet tesz a regény „megmentésére” is.

És akkor a végére: krimi a krimiben. Aki az Életünk 2012/2-3. számát keresi, annak kitartónak és gyanakvónak kell lennie. Ezt a lapszámot ugyanis – gyaníthatóan egy nyomdai blamának köszönhetően – a 2012/1. szám borítója rejti, legalábbis annak a példánynak az esetében, amely ez én kezembe eljutott.

 

2 komment

Címkék: életünk andré gide szigeti csaba szilasi lászló

A bejegyzés trackback címe:

https://folyometer.blog.hu/api/trackback/id/tr624474959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

daniel_e 2012.05.01. 12:13:42

Jaj de jó! Lelkendezek már úgy öt perce. A Szentek hárfája nekem kifejezetten tetszett, de olvasóként pont azokkal a problémákkal szembesültem, amit Szigeti Csaba említ. Hiába olvasok sokat, ez egyszerűen nem volt elég, hogy a vélt vagy valós utalásokat hiánytalanul megértsem. Még úgy sem, hogy szeretek egy fővonal mellé (jelen esetben a regény) hozzárendelt könyveket olvasni, értelmezni. A napokban pl. a kezembe került (a feleségem nagymamájától örökölte) egy SZENTEK HÁRFÁJA. Mármint az igazi. 1874-ből, "tót kötésben", rézveretekkel és csatokkal. Sajnos a latin tudásom meglehetősen hézagos, a szlovák pedig tabula rasa, így az egyébként árpádharagosi illetőségű féligtót nagymama sírontúli segítsége is használhatatlan maradt. Pedig régóta éreztem, hogy a cím nem véletlen... :-)

Szántó Domingo 2012.05.02. 21:27:32

Nagyon jó a cikk. Tárgyában alighanem a legjobb. Egyetlen mellékmegjegyzés: Szigeti Csaba a "tekmérion"-ra (az "egyértelmű jel"-re) azt hozza példának, hogy nagy pocakú nő láttán joggal következtetünk arra, hogy a nőnek volt már dolga férfival, legalábbis ha a szeplőtelen fogantatás jelenségétől eltekintünk. Nem. A szeplőtelen fogantatás nem az, amire Sz. Cs. gondol: nem Jézus fogantatása, hanem az édesanyjáé. A fogalom - 1854-től a katolikus egyház dogmája - azt jelenti, hogy Mária már az anyaméhben, fogantatása pillanatától mentes volt az eredendő (áteredő) bűntől (azaz nem kellett megváltani). Kanetti pedig néha Kanottiként szerepel a szövegben. Ilyen értelemben elég gyenge a szerkesztői munka.
süti beállítások módosítása