HTML

Folyóméter - folyóiratfigyelgető

Mit írnak az irodalmi és kulturális folyóiratok

Friss topikok

  • exterminador: Thomas Mann-nal kapcsolatban ne lehetne nívósan fanyalogni? Nana. (2021.11.09. 21:45) Sajtó, hibák, Weöres, madzag
  • bárki314: Kedves Seemann! Hozzáférhető még ez az elemzés valahol? (2019.03.16. 09:25) Ki a tettes?
  • vargarockzsolt: Ezt is meg kéne őrizni. (2015.03.12. 22:22) Kert, kimarkol, zenedoboz, ponty
  • vargarockzsolt: Szántó Dominika és a pénzügyi irodalom Paolo Coelhója. A Rakovszky vers most itt: www.pim.hu/objec... (2015.03.12. 22:11) Interjúk
  • vargarockzsolt: "Nemes Z. Márió szerintem kritikusnak, értekezőnek sokkal jobb, mint költőnek." Akkor most innentő... (2015.03.12. 21:53) Szép és kevésbé szép írások

Linkblog

Sofi Oksanen

2011.10.17. 18:40 Noshát Ernő

Nem olvastam Sofi Oksanen eddigi két magyarul megjelent könyvét. Azt hiszem, ennek nem volt különösebb oka, bár így, utólag belegondolva ebben azért nem vagyok teljesen biztos. Oksanen azoknak a szerzőknek a sorába tartozik, akik tudatosan építik az imázsukat, úgy értem, azt a részét is, ami a külső megjelenést illeti. (Ez köti össze például Petőfivel és Lord Byronnal.) Lehet, hogy ezt a megjelenést éreztem némileg tolakodónak, és magamban elhelyeztem Oksanent valahol Karafiáth Orsolya és Nina Hagen közé. Nem rossz társaság ez egyébiránt, és nem is szeretném leszólni egyiküket sem – egyszerűen csak popos szerzőnek gondoltam Oksanent, pusztán a megjelenése alapján.

Ami persze sznobizmus, ezt aláírom.

Most viszont olvasom a Baby Jane című regényének a részletét az októberi Jelenkorban (Bába Laura fordítása), és ez kíváncsivá tett a többi munkájára is. Szép, depressziós próza, úgy tolja az olvasóasztal közepére a kietlenséget, hogy eközben híján van minden kellemkedő, nyegle jópofizásnak. Azzal, amikor egy egész bekezdésen keresztül a cigarettázással tarkított reggeli sminkelést írja le, méghozzá bármiféle ironikus kikacsintás nélkül (sokan mások ezzel tolnák el a dolgot), be kell vallanom, levett a lábamról. „Lealapoztam a szemhéjamat, a külső zugba sötétebb, a belsőbe világosabb festéket tettem, benedvesített szemhéjpúderrel kontúrvonalat húztam a szemem köré, majd a kontúrceruza szivacsos végével elsatíroztam. A belső szemhéjat kihúztam szemceruzával, majd vízálló spirállal fejeztem be a szem sminkelését. A számat alapozás után puha kontúrceruzával rajzoltam körbe, ecsettel különösen tartós rúzst vittem fel, bepúdereztem az ajkakat, újabb réteg rúzst tettem fel, majd a felesleget felitattam arckendővel.” És így tovább, hosszan, komótosan. Mindaddig, amíg le nem ejti a sószórót, és ettől sírhatnéka nem támad: „kimentem a fürdőszobába, és fültisztító pálcikával felitattam a szemzugba gyűlt nedvességet, mielőtt a könnyek kicsordulnának és tönkretennék a sminkemet.”

Ennyit a megjelenésről.

Vajon Nietzsche, ha Jávor Pál-bajuszt visel, ugyanúgy írta volna meg a Zarathustrát?

 

Szólj hozzá!

Címkék: nina hagen jelenkor petőfi sándor karafiáth sofi oksanen bába laura lord byron

A bejegyzés trackback címe:

https://folyometer.blog.hu/api/trackback/id/tr243309899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása