1. Térey János esszét közöl a márciusi Jelenkorban Nemes Nagyról. A címe: A nagyasszony. Az írásból perpatvar kerekedett, ugyanez a lapszám (sorrendben) Schein Gábor, Bán Zsófia, Molnár Krisztina Rita, Mesterházi Mónika és Szabó T. Anna hozzászólásait közli, és a szerkesztőség jegyzete szerint az áprilisi számban további írások is várhatók az ügyben. Szántó kolléga nemrég a posztjában már ugyancsak foglalkozott a vitával.
2. Mi verte ki a biztosítékot?
Egyrészt Térey jókora malíciával ír Nemes Nagynak a szellemi életben betöltött szerepéről: „»Ágnes« mint a magyar irodalom akkor élő hatásközpontja ténylegesen egy szakmai és kapcsolati hálózatot működtetett. Pók a hálója közepén; Vas István egyenesen »pártvezérnek« mondja egy neki címzett magánlevelében: »a divat irányítói közé tartoztok, legalábbis ebben a provinciában«. Alkalom volt ez a szalonélet nem csupán az asztalhoz hívásra, de a kicsinylő vagy bosszús kirekesztésre is. S aki a szalonbeli kánonból – a nagybetűs Ízlés okán – kiszorult, az nem került be a nagybetűs Évkönyvbe. Mert a testes kötetek sorozata igenis formálta a magyar irodalom 1990 körüli önképét, sőt, némiképpen a jelenlegi irodalmat is.”
Jó, ezt tudtuk. El lehet persze másképp is mesélni a történetet, de azért tabudöntésnek mindez aligha nevezhető. A portré „botránykeltő” vonása jóval inkább a személyiségrajz.
„Nemes Nagy költészete hideglelős és steril költészet”, mondja Térey, ám ez szerinte nem független egyfajta görcsös („borzongó, ideges és aszexuális”) szemérmességtől: „Biológiából vett képei élesek és pontosak, de aztán megijed a túl égető témától, visszakozik. Jelentékeny félsz érhető itt tetten. Komoly kozmetikázással van dolgunk. Egyfajta lelki meddőség ez.” Ennek a rejtőzködésnek a következménye – ha jól olvasom az okfejtését – az életmű megkettőződése: publikálatlanok maradnak azok a versek, amelyek személyessége nem felel meg a nagyasszony-szerep kialakításának. „A hátrahagyott versek fejezete sokkal sebezhetőbb és sebzettebb, s főleg sértettebb embert mutat. Létezik egy kimunkált, kemény, komolykodó figura a nagynak mondott, »emblematikus« költeményekben: ez a nemes nagyasszony patetikusan szól hozzánk, folytonosan védekező állásban van, szembenállás-pszichózis sújtja...” Térey kérdése ez ügyben ugyancsak keményen koppan: „Nem képmutatás ez a túlzott kamuflázs? Ez a saját szobor? Ez a hűséges és merev ragaszkodás jól fölépített szerepéhez?”
„Nagyon fontos vonatkozás”, írja még Térey, hogy se Nemes Nagy, se barátnője, Szabó Magda nem vállalt gyereket: „Nem tették ki erkölcsi megsarcolásnak sem a gyermekük, sem a maguk életét. Ugyanakkor kíváncsi vagyok, szültek volna-e ezek a nők egy számukra optimális korban?”
3. Kezdjük itt, a végén. A női szerepminták lehetőségeit tekintve – erről részletesen ír Schein Gábor – fontos történet a Nemes Nagyé. A szülés kérdését azonban kár ebbe belekeverni: annak, hogy szül-e valaki, vagy nem szül, nem feltétlenül (vagy kizárólagosan) szellemi okai vannak. Megjegyzem, Lukács György sem akart gyereket szülni Seidler Irmának. Nem volt gyereke Ottliknak, Mészölynek, Weöresnek stb. De mégis, milyen következtetést vonjunk le mindebből?
4. A reakciók hőfoka arra utal, hogy az Újhold-hatás, az Újhold-iskola mennyire élő ügy. És nem pusztán poétikai elvekre gondolok, hanem a személyiség bizonyos szerkezetére is. Az újholdas vers „jól megcsináltsága” – és amit nem ritkán a szemükre szoktak hányni: e „jól megcsináltság” önértéke – nem függetleníthető az újholdas hagyomány éthoszától, mely szerint a szellem embere elsősorban a szellem embere, és csak ezt követően bármi más.
Mindamellett azt hiszem, hogy a Téreyt hevesen támadó hozzászólások, úgymond, benéznek valamit. Szerintem Térey nagyra tartja Nemes Nagyot. A viszonya hozzá – természetesen – nem problémátlan.
5. Régebben írtam egy posztot a Műút 2010 őszi esszékonferenciájáról. Itt mondja egy hozzászólásában Mészáros Sándor: „A kritikusok teljesítménye jóval erőteljesebb, ők figyelnek, de a kortárs írók művészi esszéiben ezt a figyelmet nem tapasztalom. Nincs bennük a kritikai szellem, de ez azért van, mert kikapcsolták. Esterházy újabban megjelenő laudációinak és nekrológ-szövegeinek a legtöbbje a megudvarló beszéd körébe tartozik, és a kritikának a teljes visszavonása jellemző rá. De ez Nádastól Konrádig éppúgy igaz, mint Sándor Ivánig. Én ezt gondolom, hogy ez az elmúlt 10-15 év magyar irodalmi esszéirodalmának a legerőteljesebb fogyatékossága. Egyébként nagyon sokféle kitűnő esszéista működik, de például a magyar irodalom olvasásában és a hagyomány újraértelmezésében nem jeleskednek.”
Én éppenséggel innen nézve nagyon örülök Térey esszéjének (esszéinek).
6. És nagyon várok egy olyan hozzászólást, amelyik megpróbálja Térey-szövegként olvasni Térey szövegét. Elhelyezni tehát azoknak a problémáknak és kérdésfelvetéseknek a mezőjében (mezején?), ahol Térey munkái egyébként mozognak. Akár önértelmező esszéként olvasni. Mit is ír Nemes Nagy esszéisztikájáról? „A mostani folyóiratokban csak nyomokban létezik ez az útmutató tradíció. A magyar esszéhagyomány sűrítő képessége, arányérzéke, igényessége, amely Nemes Nagy sajátja volt, komoly érvénnyel nincs jelen.” Hiszen Térey maga jelenleg épp ebben utazik.
És hát emellett, bármit is ír Nemes Nagy szerepformálásáról vagy önalkotásáról, vegyük észre, hogy aligha akad olyan jelentős kortárs költő, akinél a szerepformálás, az önalkotás, a stilizáció oly mértékben alapprogram volna, mint éppen Téreynél. Nem alapprobléma, legalábbis a művei világán belül, de folyamatos alapprogram. (Ami azt illeti, ez az esszé-projekt is mintha a része lenne ennek.)
Érdemes volna innen is vetni egy pillantást erre a szövegre.
7. Dióhéjnak ez elég méretes lett. Kókusz, mondjuk.