HTML

Folyóméter - folyóiratfigyelgető

Mit írnak az irodalmi és kulturális folyóiratok

Friss topikok

  • exterminador: Thomas Mann-nal kapcsolatban ne lehetne nívósan fanyalogni? Nana. (2021.11.09. 21:45) Sajtó, hibák, Weöres, madzag
  • bárki314: Kedves Seemann! Hozzáférhető még ez az elemzés valahol? (2019.03.16. 09:25) Ki a tettes?
  • vargarockzsolt: Ezt is meg kéne őrizni. (2015.03.12. 22:22) Kert, kimarkol, zenedoboz, ponty
  • vargarockzsolt: Szántó Dominika és a pénzügyi irodalom Paolo Coelhója. A Rakovszky vers most itt: www.pim.hu/objec... (2015.03.12. 22:11) Interjúk
  • vargarockzsolt: "Nemes Z. Márió szerintem kritikusnak, értekezőnek sokkal jobb, mint költőnek." Akkor most innentő... (2015.03.12. 21:53) Szép és kevésbé szép írások

Linkblog

Van képe hozzá

2013.03.31. 21:02 Szántó Domingo

Ötven költő verse, illetve versrészlete szerepel a Prae 2012/3 számának - a hét elején még ez volt kinn az újságosnál, de látom, itt az újabb - "Vagány Históriák" című összeállításában, ráadásul mindet színes portrék, Bach Máté képei illusztrálják. A Prae honlapján itt megtekinthető az összes kép, a nyomtatásban megjelentnél többnyire nagyobb kivágásban. A netes változat külön előnye, hogy - ellentétben a papírújságal - szagtalan. A Prae ugyanis minden bizonnyal a világ egyik legbüdösebb irodalmi folyóirata. Nyilván ez a nyomdafestékszag az ára a színes, magazinszerű kivitelnek. Visszatérve a képekre: ezek gyakran öncélúan kimódoltnak (ennek ellenére sokszor laposnak) hatnak. A sok lepusztult miliő a háttérben viszont nagyon elgondolkodtató, biztos nagyon tanulságos lesz ötven év múlva átlapozni ezeket a képeket - sőt, már most is az.

A lapszám felér egy Szép versekkel. Persze nem ezzel a mostani, azonos című antológiával, hanem az igazival, azzal, amelyikben (sőt: amelyiken) még arcképek voltak. Ha valahol meglátok egy-egy korábbi évjáratot, antikváriumban, utcai árusnál, lakásban, többnyire belenézek, mármint átlapozom a képeket. A borító külön érdekes: ott nem ábécérendben vannak a fotók, hanem valami kánon szerint. Kiszámoltam: az 1987-es kiadás címlapján szereplő költők átlagéletkora hatvan év, a hátsó borító költői ötven-, míg a fülre szorultak átlagosan harmincnégy évesek. Talán nem csak rám jellemző, hogy amíg a címlap huszonhét költőjéből csak ötöt nem ismertem fel arcról (18,5%), addig a hátlapnál ugyanez az arány 9:30 (30%). (Érdekes: a fül hét fiatalja közül kettő volt ismeretlen, ami 28,6%-os arány.) Azt nem tudnám megmondani, hogy a gerincre minek alapján kerültek az adott portrék (öt darab). Mondjuk Rakovszky Zsuzsa nagyon jól nézett ki, Lukács Sándor meg ismert színész - de innen tényleg nem tudom. (Egyébként majdnem minden férfi tíz évvel öregebbnek néz ki a koránál, a rekorder Szepesi Attila, aki tizenöttel.)

Na de a Prae! Ahogy baráti társaságban lapozgattuk, egyik barátnőnk - kissé rosszmájúan - elkezdte kommentálni a képeket. Előszedtem egy papírt, így a legtöbbet szó szerint tudom idézni:

- Hegymászó.
- Puha lúzer. Tudod, mint az a barátod.
- Komcsi mérnök.
- Elvetélt képzőművész.
- Kislányokra váró öreg pedofilnak akarja tetteni magát?
- Ki az a meghalt operettes? Na, tisztára annak a lánya.
- Rókaképű. Ha kicsit csíkabb lenne a szája...
- Elsőre mindig az jut róla az eszembe..., az a trombitázó egér a Macskafogóból.
- Kivénhedt bohóc. Most halt meg az anyja?
- Erről mindig a Bubik jut az eszembe.
- Palya Bea.
- Hát, ebbe szerelmes vagyok. Mit mondjak? DJ Titusz!
- Mint a helyszínelőkben egy áldozat, már halottan.
- Egy igen kordában tartott férj.
- Angol futballrajongó, meccs után, másnaposan.
- Na, ez a narkós, bazmeg, ez tetszik nekem.
- OTP-menedzser. Tudod, az a laza menedzser azért...
- Viszockij visszatért?
- Műpina, de helyes.
- Jaj, ez olyan, mint a Hajas!  [Kicsoda?] Az a fodrász!
- Ó, mint a tanítónénim!
- Tom Cruise lányban.
- Ez valami reklámos, bazmeg!
- Szegényke, róla nem tudok semmit.
- Királylánynak képzeli magát. Nem is királylány, kötéltáncosnő!
- Björk hazánkban.
- Budai értelmiségi? [Nem tudom.] Írd le! Az biztos bántó. Senki se akar budai értelmiséginek kinézni.
- Apám, ilyenek az IT-saink! 
- Nem tudom, erre a Szálingerre írjál be valamit.

Kiegészítés:
- Megvan: Portugál! Mondtam, hogy a Katonában játszották. De hiába próbálom az értelmiségi vonalamat benyomni, az téged nem érdekel.

9 komment

Címkék: Prae

A bejegyzés trackback címe:

https://folyometer.blog.hu/api/trackback/id/tr895183640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

klór 2013.03.31. 21:37:24

Megpróbáltam nem belegondolni, melyik lehettem én, de nem ment. Igaz, így sem tudom :)
(Egyet be tudtam azonosítani.)

Szántó Domingo 2013.03.31. 21:46:37

@klór: Féltékenységem nem engedi, hogy felfedjem.

klór 2013.03.31. 21:55:16

@Szántó Domingo: Szeretem a kedvességből megejtett kegyes hazugságokat :)

Turi Tímea 2013.03.31. 22:40:09

Én szeretnék budai értelmiséginek kinézni. Ebből a felsorolásból meg pláne :-)

Tweek 2013.04.01. 01:14:47

hááttö, próbálom úgy felfogni, hogy én is mondtam már ismerősömre, hogy úgy néz ki, mint egy koraszülött girffmadár.

szocspetra 2013.04.01. 02:21:41

csak remélni tudom, hogy inkább björk mint a női tom cruise.

szocspetra 2013.04.01. 02:23:49

hogy a meghalt operetténekes lányáról ne is beszéljünk

Tweek 2013.04.01. 03:32:00

griffmadár, javítom.

Tom Cruise-ra én is gyanakodtam :)
süti beállítások módosítása